برقع یا برکه ، حجاب زینتی در هرمزگان
نوشته شده توسط : نگین مازاوی

برقع یا به قول ما بندریها  برکه  ، که در استان هرمزگان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج

 

 

 

فارس استفاده می شود  متفاوت با برقعی است که در کتابهای تاریخی از ان نام بره اند و در بعضی کشورهای اسلامی هم اکنون رایج است. عکسهای بلا شکل ابتدای برقع در مناطق جنوبی ایران  و خلیج فارس  می باشد  که با توجه به اب و هوای منطقه و فعالیت زنان کم کم تعغیر شکل  داده و بصورت برقع های کوچک در امده که امروزه بیشتر در جوامع  روستای هرمزگان  و جزایر خلیج فارس  استفاده می شود .

برای ساختن برقع از پارچه اهارداری بنام شیله  ( شیله برکه ) استفاده می کنند که اغشته به نیل یا مواد رنگی دیگر می باشد ، ولی در ساختن برکه های سرخ که در شرق هرمزگان  مرسوم است از پارچه کتانی و سوزن دوزی استفاده می شود . در قسمت بینی ( دماغ برکه ) از شاخه درخت خرما ( مهر) که سبک است استفاده می شود  همچنین برای قسمتی که برقع به بند برقع وصل می گردد از مهر استفاده می شود . البته کسانی که وضعیت مالی بهتری دارند از حلقه برکه که معمولا از طلا است  استفاده می کنند ( حلقه برکه ، برکه را به بند برکه وصل می کند .

 

 برکه در جنوب بعنوان  حجاب  استفاده می شده و در گذشته حتی در جوامع شهری وقتی دختری به سن ۱۲ یا ۱۴ سالگی می رسید برکه می بست زیرا معتقد بودند که دختر به سن بلوغ پا نهاده ( زن شده ) و باید صورت خود را  از مردان غریبه بپوشاند .

 

 

 

 

انچه مسلم است برکه  بعنوان بخشی از فرهنگ  اعراب  بخصوص اعراب عمانی بوده که همراه با تسلط انهابر منطقه شمالی خلیج فارس و هرمز  ، وارد هرمزگان شده .

امروزه برکه تعغیر شکل داده و در بعغی  شهرها  دیگر جنبه حجاب  خود را از دست داده ست بلکه به صورت  زینت و سنت بومی باقی مانده است  . مثلا در جزیره قشم  از برکه باریکه باقی مانده که فقط بخش کوچکی ازاطراف صورت و بالای لب می پوشاند و گونه ها گاملا نمایان هستند  .

 

 

 

http://s1.picofile.com/file/7548980749/390079_395765790493507_1977141691_n.jpg

 

 

 

 

در قدیم  مادران  ما  وقتی صدای زنگ در خانه شنیده می شد  اولین کاری که می کردند دنبال برقع  خود می گشتند  تا بصورت خود  ببندد و مرد غریبه صورت انان نبیند   اما امروزه همان مادران نه تنها برکه بر دخترانشان تحمیل نمی کنند بلکه خود نیز قید این حجاب را زده اند .

برقع سرخ  - در شرق استان هرمزگان  در منطقه میناب ، سیریک و جاسک استفاده  می شود

    *******************************************************

 





:: بازدید از این مطلب : 697
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
احسان کریمی خواه در تاریخ : 1393/2/18/4 - - گفته است :

خدا قوت عالی بود برادر . استفاده کردیم



نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: